ارتباط موثر، رمز ماندگاری در قلب ها است

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان در برنامه زنده تلویزیونی خانواده سیمای مرکز کرمان با نام “زندگی زیباست” در خصوص ارتباط موثر بین والدین و نوجوانان، گفت: ارتباط موثر، رمز ماندگاری در قلبها است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، سید منصور مرتضوی در این برنامه با بیان افزایش میزان پیوند و دلبستگی به خانواده که از آزمون های برخط (آنلاین) سلامت روان دانش آموزان منتج شده است، گفت: در سال تحصیلی 98-97 از طریق آزمون های خود ارزیابی برخط سلامت روان ویژه دانش آموزان متوسطه اول، شاهد بودیم به وسیله ی آموزش مهارت ارتباط موثر، در بخش پیوند و دلبستگی به خانواده درصد قابل توجهی رشد داشته ایم.

وی افزود: از آنجا که سلامت روان جامعه ناشی از سلامت و بهداشت روان فرد و خانواده است، خاطر نشان کرد: ارتباط موثر کلامی و غیر کلامی که به عنوان سواد زندگی تلقی می شود می تواند اعضای یک خانواده را به شکل آرام بخشی در کنار یکدیگر نگه دارد و این ارتباط موثر، رمز ماندگاری در قلبها است، همان چسبی که هر چه محکم تر باشد اعضا را بهتر کنار هم نگه می دارد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: موانع ارتباط موثر والدین و نوجوان شامل دستور دادن، تهدید کردن، نصیحت کردن، راه حل دادن، قطع کردن حرف نوجوان، برچسب زدن، بازپرسی، گول زدن ، تحقیر و قضاوت کردن و… به علت پیام نهفته در این رفتارها و عدم پذیرش غیر مشروط نوجوان توسط والدین است.

مرتضوی با اشاره به عناصر ارتباط موثر شامل احترام، همدلی و اعتماد گفت: احترام یعنی شنونده خوبی باشیم تا راه های ارتباطی هموار شود، واقعا گوش کنیم و انعکاس احساسات باشیم، مهارت گوش دادن مهارتی است که ممکن است تا 40 سالگی یاد نگیریم، از طرفی همدلی هم یعنی این که خودمان را جای دیگران بگذاریم.

وی عنوان کرد: رابطه والد – کودک در سن کودکی، عمودی و از بالا به پایین و مشتمل بر امر و نهی است که نشانگر دستورات اخلاقی خوب و بد است اما نوجوانی رابطه ای افقی بوده و والدین و نوجوان باید در کنار هم باشند نه روبرو و مقابل هم.

رئیس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: برای مداخله در مشکلات روان شناختی فرزندان هیچ چیز مهمتر از آن نیست که وقت بیشتری برای ارتباط موثر و پایدار در زندگی با آن ها صرف کنیم.

منبع : آموزش و پرورش استان کرمان